söndag 3 november 2013

Julkalender

Den första pappersjulkalendern är nu köpt och det är ett väldigt bra tecken på att julen närmar sig. Scouternas årliga, egentligen är det ju inte så hemskt kul med julkalendrar av papper, men ändå så är det något med det där. En tradition, att jag alltid haft flera stycken att öppna i december.




















Idag har jag också suttit och funderat på vad jag ska göra för egen julkalender i år..
Som jag redan tidigare skrivit har jag bl.a haft pepparkakor och hemgjort godis. Men i år funderade jag på om man inte skulle ta och göra en "nyttigare" variant med raw-stänger i några luckor (som t.ex nakd bar, raw-bite. Ni vet, de här supergoda stängerna som är gjorda på nötter och torkad frukt och som hittas i matbutiker och hälsokostbutiker?!), hemgjorda nyttiga "bollar" några dagar, t.ex browniebollar som jag såg ett recept på gjorda av dadlar, mandelsmör, kokos, kakao, sesamfrön, valnötter och mandelmjölk, kanske torkade mullbär och sedan chokladbitar (mörk choklad) som man själv skulle göra med lite kokos, torkad frukt och nötter i sig. Hur gott som helst!

Så det så, tror faktiskt det blir en sådan variant i år. Lite kul och annorlunda. Variation var ordet! :)

HÄR kan man förresten se ett smakprov ur årets julkalender på SVT, Barna Hedenhös uppfinner julen.
Jag har på känn att det kan bli en riktigt bra kalender, förstås är det ju riktat åt mindre barn men jag blir aldrig för gammal för sådant här :) Alltid lika bra!


















//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar