lördag 28 september 2013

Pepparkaka till frukost

Neej? Är det sant? En pepparkaka till frukost! Jo, faktiskt. Eller nästan. En pepparkaksmugcake.

Alltså gjorde jag till mig en morgon en mugcake med smak av pepparkaka (använde mig utav pepparkakskryddor) och till det serverade jag lingonyoghurt (turkisk yoghurt blandat med osötade mosade lingon). Och det vart så himla gott! Det smakade lite som mjuk pepparkaka och framförallt - det smakade jul :)
Därför tänkte jag ge er receptet på den här mugcaken så att ni också kan få lite jul till frukost.
När jag gör frukost brukar jag ofta bara måtta mig fram, ta på en höft så därför är det lite ca - recept.

Pepparkaksmugcake:

1 dl havregryn
1 äggvita
ca 2 msk turkisk yoghurt
ca 2 msk vetemjöl
1 msk pepparkakskrydda (mer eller mindre beroende på smak)
1 tsk bakpulver
lite sötning
ev. 1 msk hackade hasselnötter

Blanda ihop alla ingredienser i en skål och häll i en form eller mugg som tål mikro. Tillaga i mikron 1 - 2 min. Stjälp upp på en tallrik och servera med valfria tillbehör.


























//Matilda

2 kommentarer:

  1. Men gud så gott det där låter! och himla lätt! Jag ska nog prova en sådan till helgen! :D

    SvaraRadera
  2. Gör det! Berätta gärna vad du tyckte :)

    SvaraRadera