onsdag 4 september 2013

En jullista

Såg att Lisa, som har den här julbloggen, hade gjort en jullista. Varför inte svara på den då jag redan svarat på två förut?!




















När vill du att första snön ska falla?
Någon gång i november kanske. För jag älskar den första snön och förra året kom den ju redan i oktober om jag inte minns fel men sen om den kommer redan i oktober blir det lite för lång vinter. Tänk dig, oktober till maj. Inte så kul.. Därför tycker jag att runt mitten av november skulle vara väldigt passligt!

Har du någonsin haft en grön gräsmatta på julafton?
Ja faktiskt. Senast vi hade det var julen 2011 och det var inte kul! Det blir inte en riktigt julafton utan snö.

När tycker du att det är lämpligt att börja "jula till det" utan att det känns för tidigt för just dig?
För mig är det aldrig för tidigt från september och framåt haha :D
Nej men jag tycker det är lämpligt att pynta hemma från november. Då hinner man inte bli "mätt på julen". Som sagt skulle jag kunna pynta mycket tidigare men tror faktiskt inte att resten av min familj skulle gilla det. Dom är inte lika "julfrälsta" som jag om man säger så :)

Finns det någonting som du vill göra mer/mindre av denna jul motför tidigare?
Jag vill köpa mina julklappar tidigare före julafton är vad jag gjorde förra året. Bäst skulle ju egentligen vara att köpa sina julklappar längs hela året.

Vilket färgtema tycker du mest om i juletid?
Vitt, rött, guld och grönt. Det är ju för mig!

Kan du hitta någonting med julen som du uppfattar som negativt?
Hm... Nej inte egentligen. Jag hittar bara positiva saker med julen. Något som skulle kunna vara lite negativt är att julmånaden går så hemskt snabbt och man hinner aldrig med att göra allt man skulle vilja göra före julen är slut. Därför kan det bli lite "stress" att "oj nej, nu hinner jag inte med det..!"

Blir du oftast mättad när julen är slut eller vill du ha jul ännu längre?
Jag blir aldrig mättad av julen! När julen är slut känner jag mig alltid så ledsen. Att man måste vänta ett helt långt år tills nästa jul.. Så jag skulle vilja ha jul ännu längre än vad den egentligen är :)

Vad brukar framkalla mest stämning hos dig i december?
Allt som har med julen att göra. Att alla är så glada nära jul, att man kan julbaka och göra gott godis. Att det är lite hemligheter om julklapparna, all kul planering för julafton. Att det helt enkelt är jul i luften ger mig en sådan bra stämning!

//Matilda

2 kommentarer:

  1. Det här har verkligen ingenting med julen att göra, men var i Finland bor du? Frågar därför att jag själv är österbottning :)

    SvaraRadera
  2. Bor i Södra Finland, i Nyland :)

    SvaraRadera