söndag 18 oktober 2015

Dekorerade pepparkakor

Som jag visade er igår köpte jag ett paket pepparkakshjärtan- och stjärnor när jag var på IKEA. Tänkte nämligen att jag skulle öva lite på att dekorera snyggt med kristyr, vilket alltid kan vara lite pilligt. Blev ändå rätt så nöjd och ska absolut dekorera ännu mer pepparkakor nu under julen. Dessa hade ju också färdiga hål i sig, så det är bara att hänga upp dem i band om en skulle vilja det, vilket kan vara rätt snyggt!




Mitt bästa recept på kristyr:
räcker för ett gäng pepparkakor eller ett pepparkakshus

4 dl florsocker
1 krm ättika
ungefär 1 liten äggvita

Lägg florsocker i en bunke. Tillsätt ättikan och lite av äggvitan i gången. Vispa ihop till en kristyr med tjock konsistens. Du kanske inte behöver hela äggvitan, beror på hur stor den är. Brukar hålla ett tag i kylskåpet om du har den i exempelvis en spritspåse.





























//Matilda

8 kommentarer:

  1. Vad snyggt! Det är svårt att få den lagom i konsistensen tycker jag. Men jag lyckades ganska bra förra året :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ju det..! Lite knepigt det där :)

      Radera
  2. Dom blev ju jättesnygga, inte behöver du öva :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj men tack! :D Men jodå, är lite av en perfektionist så alltid kan det bli bättre hehe..

      Radera
  3. Riktigt tjusigt! Jag är tyvärr ingen höjdare när det gäller dekoration på det viset...

    SvaraRadera
  4. Jättefina! :) jag skulle också vilja bli bättre på att dekorera pepparkakor. Slutresultatet blir sällan så som jag föreställt mig i mitt huvud! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :) Jaa det är ju så, finns så massa snygga bilder på nätet och en önskar bara att en skulle kunna göra lika fina som dom, men så blir det ju aldrig så tyvärr..

      Radera