onsdag 19 november 2014

Saffran och lussekatter

Igår var jag ledig från skolan och vad passar då inte bättre än att sätta på min favoritjulskiva och baka ett gäng med lussekatter? En perfekt sysselsättning. Och det blev inte bara lussekatter, det blev också en stor saffranskrans fylld med godheter som vanilj, rivet äppel, russin och hackad mandel. Mums!!

Har sedan tidigare ett recept på lussekatter här på bloggen och där använde jag en burk med kesella. Det brukar jag inte använda nuförtiden. Jag känner absolut inte den minsta skillnad fastän alla brukar säga att bullarna blir så mycket saftigare då. Nej, jag säger att "hemligheten" bakom riktigt goda och saftiga bullar är en massa smör. Ju mer smör, desto bättre! Och det håller jag fast vid. Som jag brukar säga, "bakat med kärlek och smör", det stämmer verkligen :)


































Så fantastiskt gott med premiär-lussekatten! Nu har jag ett gäng i frysen att ta fram när andan faller på.

Har du ätit säsongens första lussekatt än?

//Matilda

2 kommentarer:

  1. Jodå här har det ätits lussebullar:) Jag håller med dig till fullo om kesellan - jag tycker till och med lussebullarna blir godare UTAN kesella.

    SvaraRadera
  2. Ja absolut! Det blir dom verkligen! :)

    SvaraRadera