lördag 29 november 2014

Kvällens lillajulsfirande

Idag är det två dagar kvar till första december och imorgon är det första advent. Idag däremot firade alla i Finland något som kallas lillajul, vilket är precis som det låter, en mindre variant av julen. Den firas på olika sätt av alla familjer, men hos mig firar vi den genom att äta en mindre variant av julbordet, lyssna på julmusik, dricka glögg och äta pepparkakor. Ungefär som julafton minus julkyrka och julklappar :) Riktigt mysigt! Nu har liksom julen börjat på riktigt.

































Testade två sorters glögg idag, Saturnus Hallon & Lakritsglögg och Hans Välimäkis (finsk kock) årsgångsglögg. 

Saturnus blev jag faktiskt lite besviken på, hade höga förhoppningar om att den skulle ha en ganska stark lakritssmak (och hallon för den delen också).. Men istället var den vrålsöt, smakade knappt hallon och lakritsen kände jag nog nästan inget av! Ska den kanske spädas ut med lite vatten?

2 av 5 får den av mig i vitsord.

Hans Valimäkis glögg var rätt så god tyckte jag, hade en ganska speciell smak och smakade absolut inte som vanlig glögg. Den innehåller en massa olika bärjuicer som kråkbär, körsbär, blåbär, svartvinbär och rödvinbär och tillsammans med en mängd juliga kryddor som kanel, kardemumma och ingefära och även lite chili, muskot och apelsinolja blev det riktigt bra. Den hade en ganska så stark smak tyckte jag, men inget som störde mig så mycket. Kanske skulle späda ut den med lite vatten den också nästa gång..? 

Den får 4 av 5 av mig!

//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar