torsdag 13 december 2012

Lusse lelle, lusse lelle 11 nätter kvar till jul...

Hej och glad lucia på er! Har någon lussat idag då? Jag själv brukar inte göra det, men vi såg på lucia i skolan. Varje år har sexorna i lågstadiet ett halvtimmes långt luciaprogram. Helt roligt att titta på, om man missar ju en timme ;)
Nu vid femtiden på kvällen var vi i kyrkan och tittade på vår kommuns egen lucia. Det är en viktigt jultradition i vår familj (eller det är alltid jag, min pappa och min farmor som brukar fara) och som jag har varit på sen jag var liten flicka. Funderar faktiskt på att ställa upp i nästa års lucia val... Får se, har ju fyllt 16 år då och det är den "ungefärliga" åldern som man ska vara för att ställa upp. Det är ändå inte så stort intresse bland ungdomarna att ställa upp, i år var det bara med fyra luciakandidater, två av dem från min klass och en av dem från min parallellklass!

När jag gick på ettan, för åtta år sedan alltså, blev jag vald till lucia. Kommer ännu ihåg hur det var... Det var en mattatimme och jag var ganska så trött. Då kom vår lärare (på den tiden) fram till mig och bara frågade om jag ville bli lucia. Jag blev förstås såå glad! :D Lucia har jag alltid tyckt om och att ännu VARA lucian skulle ju vara toppen! Och jag som brukar vara jättenervös när jag ska uppträda för någon var inte alls nervös då!
Har ni varit lucia någon gång?

Tänkte berätta lite om Lucias historia:
Enligt folktron var den 13 december en farlig natt, man trodde att djuren kunde börja prata och att övernaturliga makter var i rörelse. Här i Norden firas ju lucia så att hon kommer och sprider glädje, värme och ljus i mörkret till de gamla och barnen. På Sicilien (där den riktiga lucia är född) är luciatraditionen så att barnen lämnar över mat till helgonet och till en "flygande åsna" som hjälper lucia att ge presenter. Om barnen ser henne kastar hon enligt sägnen aska i deras ögon så att de blir tillfälligt blinda.
Ordet lucia kommer av latinets lux som betyder ljus. På Sicilien är Lucia/Lucius ett namn och betyder just "den ljusa".

Källa: Wikipedia

Lusse Lelle:
"Lusse Lelle, Lusse Lelle. Elva nätter före jul.
Lusse Lelle, Lusse Lelle. Elva nätter före jul.
Nu äro vi hitkomna så näst före jul.
Nu äro vi hitkomna så näst före jul.

Goder morgon härinne både kvinna och man.
Goder morgon härinne både kvinna och man.
Husbonde uti huset med maka i famn.
Husbonde uti huset med maka i famn."

Oj, det blev ett långt inlägg det här! :D






















Bildkälla: Wikipedia

//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar