tisdag 25 december 2012

Julafton 2012

Ja, då var julen förbi... Eller inte egentligen förbi, men JULAFTON är förbi och för alla oss "julfantaster" får vi vänta ytterligare ett år igen!

Men min jul var riktigt, riktigt bra och kul! Det började med att vi vaknade och lagade frukosten. Varje julaftonsmorgon äter vi tomtegröt med mandel i och skinksmörgås. I år fick min storebror mandeln :)
Efter det var vi bara hemma och så for vi till julkyrkan, vi tände ljus på gravar och efter det började vi förbereda och laga julmaten. Vi hade en hel del på vårt julbord; t.ex skinka, klassisk sill, rökt lax, rosépeppar- och rödlökslax (gravad lax, rosépeppar och rödlök blandat, NYHET), lådor (potatis, morot, kålrot), rödkålssallad med apelsin (NYHET), rosolli, sillsallad, hemlagad julkorv, köttbullar, prinskorv, hemlagad rullsylta, leverpastej, kalvsylta m.m.
Allt så gott, men mättsamt!

Sedan började det så småningom bli dags för julklappsutdelning och det är alltid jag i familjen som delar ut julklapparna.
Och jag fick så fina julklappar som jag älskar, är väldigt nöjd och jag fick endel saker jag skrivit på min önskelista.


























Här är mina julklappar, några finns inte med på bilden här, men jag fick; Vår julkokbok, December, Smaklexikon, Den hemlige kocken, flanellpyjamas, pysselset, presentkort på 30 € till Stockmann, kockkniv, pengar 120 €, en kamel från Abu Dhabi (från mina gudföräldrar som varit där), citrusspray, teflonkastrull, trisslott (som jag faktiskt vann 15 € på), hel saffran (från Grekland) och sedan sådant som inte finns på bilden; mini bruleébrännare/gasbrännare, lovikkavantar och kanske något annat som jag glömt.

Hur var er jul?

//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar