måndag 26 november 2018

Vego julspecial

Hittade Vego julspecial i butiken för ett tag sedan, har köpt deras julnummer i några år nu och måste säga att detta års nummer toppade alla. SÅ mycket inspiration alltså! Det fanns ett helt uppslag med ett tjugotal rätter för det gröna julbordet och det gjorde mig inte besviken. Ska testa flera stycken recept därifrån i år.



Här är några favoriter jag hittade;





Morotslåda, mandelfrikadeller, apelsinsallad med granatäppel och senapsgriljerad quornskinka är alltid återkommande rätter på mitt julbord, men utöver det varierar jag från år till år och har alltid med några nya inslag. Ört- och pepparrotsauberginen eller dillig zucchini ska jag testa i år. Även rökig morot med tångkaviar. Tofukorvarna och "ribsen" funderar jag på, har testat båda två förut, men inte riktigt blivit nöjd med någondera. Dessa två recept verkar dock mer lovande.

Fanns även en massa söta recept, bl.a denna veganska Aladdinask;


Är du en inbiten köttätare? Varför inte göra en god gärning mot miljö, kropp och djur i år och byta ut några kötträtter mot vegoalternativ? Ex. köttbullarna mot mandelfrikadeller (som smakar läskigt likt kött)!

Gjorde förresten ett stort inlägg förra året om att fira en vegetarisk jul om du känner för att få ännu mer inspiration, inlägget hittar du HÄR. Där finns även receptet på just mandelfrikadellerna.

/Matilda

3 kommentarer:

  1. Passar mandelfrikadellerna med rödbetssallad? Eller har du något annat "bollförslag" som passar bra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle absolut säga att mandelfrikadellerna passat med rödbetssallad! Passar till allt som köttbullar passar till då de smakar otroligt lika.

      Radera
    2. Toppen! Har inte riktigt hittat min favoritjulboll än, så ska absolut testa mandelfrikadeller i år! :)

      Radera