onsdag 25 december 2013

Min julafton 2013

Jag hoppas ni alla har haft en väldigt fin, kul och mysig julafton och kanske fått något ni önskat i julklapp? :) Åtminstone har jag haft det underbart. Alltså åh vad jag älskar julen, något otroligt! Så jag blir riktigt ledsen när den är slut.. Men för att tänka på det bra, alltså hade jag en väldigt väldigt bra jul med familjen + farmor. Som jag skrev ett inlägg om för några dagar sedan så skulle jag ju försöka (komma ihåg) att ta ett foto varje timme för att visa med bilder hur min jul ser ut. Det gick väl rätt okej, från ungefär ett till tre-tiden hände det inget egentligen så därifrån har jag inte så mycket bilder men från resten av dagen, ja! Så här ska ni nu få se bilder av hur min jul brukar se ut och så ut i år;

JULAFTON 2013

8-tiden:





























Jag vaknade för att se på sista avsnittet av julkalendern (förstås!) och så började vi med att koka tomtegröten vi alltid äter till julfrukost. Himlen var också himla fin :)

9-tiden:





























Jag lade upp alla fyra julgodissorter på fat - de blev alltså apelsinmandlar, chokladdoppad mintkola, lakritsfudge och rocky road i år. Grymt goda alla sorter!! Gröten fortsatte koka..

10-tiden:
























Gröten var färdigkokad och min farmor kom upp på julfrukost. Vi åt tomtegröt och skinkmacka, så gott!

11-tiden:


















Efter frukosten blev det lite fika med saffransbullar och pepparkakor och jag såg på "Snögubben".

12-tiden:



Jag samlade ihop alla våra julklappar för att sedan få in dem i våra julklappssäckar, två säckar blev det + tre större paket bredvid. Det är ju jag som är "tomten" i vår familj nuförtiden :)

13 till 15-tiden:

Bara en låång väntan..

16-tiden:

Halv fyra åkte vi till den årliga julkyrkan och efter det gick vi till gravgården för att tända ljus till nära och kära som gått bort..

17-tiden:

Vi började laga julmaten, det mesta var redan förberett sedan tidigare men lite var det kvar att göra. Fast det är ju bara kul med julmat! Och riktigt gott :)

18 till 20-tiden:





Här ser ni all julmat vi åt igår, fullsatt som vanligt, och fastän man säger vareviga år att "nästa år ska vi absolut göra mindre så det inte blir kvar" så.. Ja, ni vet säkert hur det är. Det går ju inte! Och så blir man proppmätt nästan på direkten. Men så är det! Något som jag själv bidragit med till julbordet var gravad strömming i örtsås (nytt för i år och supergott!), sillkaviar som jag gjorde i skolan och tog recept på med hem, hemgjord senap, en apelsinsallad (på andra bilden) som jag verkligen rekommenderar er att testa. Väldigt gott det med, fräscht och lättar upp lite bland all tung julmat. Innehåller skivad apelsin, granatäppel, rödlök, persilja, balsamvinäger, olja och salt/peppar. Och ja, så bakade jag ju även kavring och vörtbröd. Goda blev de, men dagen jag bakade de var inte riktigt min dag för de blev ju inga skönheter direkt :) 

På bilden syns bara den kalla maten, tog aldrig bild på den varma maten men det var ex. lådor, köttbullar och julkorv. 

20-tiden:

Julmusiken var på för fullt och snart skulle julklappsutdelningen börja.. Spännande! :) Först måste jag bara få dit släpat alla julklappar.



Så delades alla julklappar ut och alla blev jätteglada och nöjda med sina paket, vare sig det var hårda eller mjuka. Jag var speciellt nöjd eftersom jag fick mycket jag önskat mig, nio tror jag! Och ja, är så himla glad över vartenda ett paket! Tack tack tack!!! 
Det jag fick var; förkläde med mitt namn på, pyjamas, bakningssaker, kokböcker och stolthet och fördom, cd-skivor, underkläder, spotify premium presentkort, pengar, presentkort till H&M, strumpor,  en pippi-tröja och så det bästa av allt - ett par Dr. Martens!! 

Runt midnatt:

Så var den älskade och bästa julafton slut för det här året och jag var både lite ledsen p.g.a det, men ändå så otroligt glad, nöjd och tacksam för att jag alltid få fira en underbar jul tillsammans med min familj! Jag gick och la mig med min nya sköna pyjamas på och tog med mina nya böcker som läsning.

Det var min jul det!

//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar