tisdag 17 december 2013

Brownie med pepparkaksdeg och vit choklad

Så. Himla. Gott. Man behöver inte säga något mer :) Alltså, den perfekt kladdiga brownien (som receptet förövrigt kommer från instagram, @sockersota) toppad med stora bitar av vit choklad och pepparkaksdeg. MUMS!! Såg det här på många bloggar förra julen men hann aldrig göra det så i år kände jag verkligen att jag måste göra det, och vilken tur att jag gjorde det då. För ja, SÅ gott är det faktiskt!







Brownie med pepparkaksdeg och vit choklad (har ändrat några mängder i receptet så det inte blev för sött):
20 x 20 cm

240 g smör
200 g strösocker
4 ägg
150 g kakao
1 tsk salt
1 tsk bakpulver
1/2 tsk vaniljpulver
180 g vetemjöl
200 g mörk choklad

1 bit pepparkaksdeg
1/2 platta choklad (ca 90 g)

Klä en form (20 x 20) med bakplåtspapper. Sätt ugnen på 175°c. Smält smöret på låg värmen och häll i sockret, låt sjuda på svag värme under omrörning i 2 - 3 min tills sockret smält en aning. Ställ åt sidan.
Rör ihop ägg, kakao, salt, bakpulver och vanilj. Häll i smör- och sockerblandningen och rör till en jämn smet. Tillsätt mjölet och rör om. Hacka chokladen grovt och blanda ner i smeten. Häll smeten i formen. Hacka den vita chokladen grovt och strö på smeten tillsammans med små bitar utav pepparkaksdegen. Tryck ner dom lite i smeten (men så de syns)

Grädda i mitten av ugnen 25 - 30 min. Känn med en sticka, den ska vara kladdiga i mitten ännu för den stelnar i kylskåpet.
Låt svalna och ställ sedan i kylskåpet för att stelna. Helst över natten. Skär i så stora bitar du vill ha, jag fick ut ca 16 bitar.

































//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar