fredag 11 november 2016

Novemberutmaningen

Har sett att denna "novemberutmaning" som Bittes Jul startat gått runt bland en del bloggar, en ny fråga varje dag hela november. Jag tänkte jag skulle svara på alla elva frågor som kommit hittills i ett inlägg.



1. Varför julbloggar du?
För jag är världens jultok och tycker detta julbloggs-communityt är så mysigt. Gillar att blogga annars också, men om det har med julen att göra är det ju extra kul att blogga! Man får inspirera andra och dela med sig av sin jul till andra lika julgalna.

2. Julen är härliga för stora och små. Vilken ålder tycker du julen är härligast i?
Definitivt lågstadie-åldern, typ 7 - 13. Kravlöst, mysigt och inget man som barn behöver tänka på. Visst älskar jag ju julen nu också och tycker den är lika mysig, men julen är ju trots allt världens bästa högtid för barn.

3. Du får bara spela en enda låt under hela julafton, vilken väljer du?
Gud vad svårt, kanske "Julen är här". Har alltid älskat den låten.



4. Årets julbak?
Har en massa idéer i huvudet på grejer jag vill testa på, både desserter och bakverk. Såg ett recept på en raw pepparkakscheesecake jag gärna vill göra. En sats saffransbullar med någon god fyllning brukar det alltid bli. Lussekatter har jag ju redan bakat och har en påse i frysen, så det tror jag räcker för i år. En sats pepparkaksdeg måste jag ju också göra snart! Har dock ännu inte bestämt om jag ska göra ett pepparkakshus i år eller ej. Julgodis ska det också bli, men där har jag ännu inte riktigt bestämt vilka sorter det ska bli... Någon fudge och kola brukar jag alltid göra och så brukar jag ofta testa nya sorter varje år och inte ha samma sort som föregående år.

5. Du måste välja bort nått ni brukar ha/gör/äter (vad som helst) på julafton, vad väljer du?
Nu är jag ju vegetarian, så skulle ju kunna välja bort allt kött på julbordet, men annars skulle jag absolut inte kunna välja bort något specifikt vi gör på julafton.



6. Nån du saknar denna julen?
Min farmor. Hon gick bort nu på våren och saknar henne så himla mycket. Hon har alltid brukat fira jul med oss, så det kommer kännas otroligt tomt och ledsamt att inte ha med sig henne på julafton... Första julen utan någon speciell är ju alltid tungt.

7. Speciellt julminne?
Mina första jular brukade vi ha en jultomte som kom och spelade på sin gitarr, sjöng och delade ut julklappar. Som liten trodde jag ju, som alla andra, att tomten kommer åkande i sin vagn med renar och renen med den röda mulen. Så jag satt och väntade på honom och kollade ut genom fönstret i hopp om att se renarna, då jultomten plötsligt kommer åkande i en gammal "skrotbil" och jag blir ju så chockad och förvirrad och tänker "var är renarna nånstans?? varför kommer tomten åkande i en bil? det här kan ju inte stämma..?".

8. Hur vill du inte fira jul?
Någonstans utomlands med värmegrader och ingen snö. Julen ska firas hemma med (hoppeligen) kyla och en massa snö.

9. 5 julsnabbisar
Rött VS Vitt
-15 VS +5
Knäck VS Tomteskum
Janssons frestelse VS Bruna bönor
Let it snow VS White christmas



10. Godaste drycken under jul, får självklart vara flera
Julmust helt klart! Sedan är glögg ett måste också.

11. Vad är det konstigaste ni har på erat julbord?
Grisfötterna som min storebror och pappa nödvändigtvis måste ha på julbordet varje år.

//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar