tisdag 22 november 2016

Min favoritpepparkaksdeg

Lillajul är bara fyra dagar ifrån och igår kom jag på - jag har ju inte gjort någon pepparkaksdeg!? Ve och fasa. Så då fick det bli en halv sats pepparkaksdeg som nu står i kylen fram till veckoslutet då det får bli lite pepparkakor för att sprida den rätta juldoften i lägenheten.

Först hade jag tänkt att jag inte skulle göra något pepparkakshus i år. Har ju gjort olika formers pepparkakshus varje år, men i år när jag bor ensam tänkte jag skippa det, men nu har jag ändå börjat fundera på om jag inte borde göra något litet hus. Det är ju så himla kul!

Jag har testat lite olika sorters pepparkaksdegsrecept under åren, men detta som jag nu brukat använda de senaste åren kommer ifrån boken "December" och det gillar jag verkligen. Alltid bra resultat! Så tänkte att ni också skulle få receptet;

Detta är en hel sats och ger ca 200 pepparkakor.

Pepparkaksdeg:

4 dl strösocker
2 dl mörk sirap
2 dl vatten
250 g smör
2 msk kanel
1 1/2 msk mald nejlika
1 msk mald ingefära
1 1/2 msk malen kardemumma
ca 13 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat (eller 2 tsk bakpulver)

Häll socker, sirap och vatten i en kastrull och låt koka upp. Ställ åt sidan. Dela smöret i kuber och lägg i en skål tillsammans med kryddorna. Tillsätt den varma sockerblandningen och rör med en slev tills allt smör smält. Låt blandningen svalna. Rör om då och då.
Blanda ihop mjöl och bikarbonat/bakpulver i en skild skål. Häll mjölet i skålen med smörblandningen och rör ihop till en lös deg. Täck skålen med plastfolie och låt stå i kylskåpet minst till nästa deg, men gärna flera dagar.

När du ska grädda pepparkakor: Sätt ugnen på 200 grader och grädda i mitten av ugnen ca 5min.





































//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar