tisdag 4 december 2018

Julpyssel: pepparkaksvimpel

Har i flera års tid sett folk som gjort pepparkaksvimplar lite här och var. På söndag kände jag att det var dags att jag också testade att göra en sådan, då jag tidigare under veckan gjort en sats pepparkaksdeg som inte skulle användas till något speciellt. Har bestämt mig för att gå ifrån traditionerna lite och inte göra ett pepparkakshus i år, då jag känner att tiden inte räcker till. Alltså är en pepparkaksvimpel ett bra, mycket snabbare alternativ!

Gjorde en egen mall och skar sedan ut elva stycken trianglar. Viktigt att komma ihåg att göra hål i vimplarna före gräddning!



Sedan är det bara att dekorera enligt tycke! Jag körde med det klassiska "god jul" och lite fina mönster på några av trianglarna. 

Till sist gäller det att hitta en bra plats att hänga upp vimpeln, gärna på ett ställe där en viss busig katt inte kan komma åt den ;)




Sämsta med december är ju absolut att det redan är skymning före klockan 15 och knepigt att få bra bilder. Tack gode gud för bildredigeringsappar!!

Förra året gjorde jag en pepparkakskrans som också är ett rolig julpyssel! Klicka HÄR för att komma till det inlägget. 

/Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar