måndag 3 december 2018

En perfekt första advent

Adventssöndagar är ju perfekta när de är sådär långsamma och mysiga med julkalendern på tv, sen frukost, snö utanför, pepparkaksbak och julpyssel. Exakt så var min första advent. 


Först tändes första ljuset och vi kollade på andra avsnittet av julkalendern. Alltså den är verkligen extremt bra i år!! 


Kände mig sugen på risgrynsgröt, så då var det bara att ställa sig och koka. Vegansk sådan blev det, gjord på havremjölk (hälften vanlig havremjölk/hälften iKaffe), som inte alls blev dumt. Hade även i en kanelstång, en bit apelsinskal som fick koka med och lite vaniljpulver. Mycket gott!


På dagen blev det pepparkaksbak, då jag hade bestämt mig för att göra en pepparkaksvimpel till fönstret. Mer om den i ett annat inlägg! 
När jag ändå hade pepparkaksdeg framme testade jag en idé jag kom på där och då. Nämligen snickerspepparkakor, som jag kallar dem. 


Hur gör man det då? Jo, bara att stansa ut pepparkakor i valfri form. Jag tog ut runda med ett glas. Lägga på plåt och lägga på små bitar av mörk choklad, kola (jag hade smörkola i frysen som blivit kvar från en tårta, dumle går också bra) och salta jordnötter. Grädda i 175 grader i 7-8 minuter och så är dina snickerspepparkakor klara. Blev supergoda! Uppiffade pepparkakor! 

/Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar