söndag 29 oktober 2017

Julmusik av det modernare slaget

Jag vet att det är lite blandade känslor bland folk gällande dessa "moderna" jullåtar. Vissa skulle aldrig få för sig att lyssna på något annat än klassikerna på julskivan som spelats hemma sen 1990 typ. Sedan finns det dom som gladeligen lyssnar på alla nya julskivor- och låtar som kommer varje år av större och mindre artister. Jag är någonstans där mittemellan liksom.

Det är inte många nya jullåtar som brukar falla mig i smaken, men så har jag under dom senaste två åren råkat hitta tre låtar jag verkligen gillar. Två från 2015 och en som släpptes för bara drygt en veckan sen! En svensk, en norsk och en engelsk.

Först, Kelly Clarkson släppte alltså för en och en halv vecka sen låten "Christmas Eve", som ger en värsta julstämningen redan från första sekunderna i introt. Då vet man att det kommer fortsätta bra! Kommer gå varm i december helt klart! Klicka HÄR för att lyssna på den på Spotify och lägga den i din jul-spellista. Eller lyssna på den nedanför;


Andra låten är av en norsk grupp som heter No. 4 som gör otroligt bra musik (rekommenderar att lyssna igenom deras låtar!), men så har dom då alltså släppt en jullåt 2015 som heter "God jul igjen". Så mysig låt! Lyssna på den HÄR på Spotify eller här;


Sist ut är en låt på svenska som jag tipsat om några gånger förut, men som faktiskt är värd att nämna igen för jag gillar den verkligen! "Julkort från Vårby Gård" av Josef Johansson och Nina Mira. Har dom senaste två åren varit den låt jag lyssnat på först av alla då jag råkat "tjuvlyssna" lite på julmusik alldeles för tidigt på hösten. HÄR finns den på Spotify. Eller lyssna på den här;


/Matilda

4 kommentarer:

  1. Jag är väl en av de få julälskarna som föredrar den nya lite modernare julsångerna. Jag gillar såklart de gamla klassikerna med. Bäst är ju en blandning av allt😊

    SvaraRadera
  2. Julkort från Vårby gård har jag koll på sedan tidigare och jag håller med dig den är bra. Tack för tipset om No 4 den åker upp på min julspellista.
    Personliga favoriter är Winter song med Sarah Dawn Finer och Louise Hoffsten. Mauro Scoccos Julkort från New York är också bra fast det kanske inte är vad de flesta menar med julmusik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du också gillade No. 4! Riktigt bra låt :) Ska ta och höra på dom två låtarna!

      Radera