söndag 27 november 2016

Om en underbar lillajulsmiddag

Som jag redan berättat var det lillajul igår och jag hade mina föräldrar på besök. För det mesta har vår lillajulsmiddag genom åren brukat bestå av ett julbord i en mindre version i princip, men i år ville jag göra något nytt och fräschare, så det fick bli lite mer plockmats-aktigt. 



På bordet syns mandelfrikadeller, som jag även alltid brukar göra till julafton, quasedillas med mögelost, päron och valnötter, laxtartar på julknäcke, tahini- och apelsindipp, rostad grönkålssallad med apelsin, granatäppel och mandel, rostade rödbetor med äppel, kapris och senapsdressing och varm brie med torkad frukt, nötter och timjanshonung. Det ni. Galet gott! Som tur har jag en tallrik kvar med rester som jag ska äta idag, mums! 

Till dessert gjorde jag något jag gått och funderat på i veckor och som blev väldigt lyckat det med. Jultiramisú gjord på mjuk pepparkaka doppad i glögg, med saffrans- och apelsinmascarponekräm, färska fikon och granatäppel. Jisses vad gott. 



Säg till om ni vill ha recept på något så kan jag skriva ner det :)

//Matilda


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar