onsdag 25 november 2015

Surdegslussekatter

På helgen var det dags att starta julbaket på riktigt och det gjordes med lussekatter vilket verkligen kan vara något av det godaste på julen. Saffran är den bästa kryddan jag vet och det i mjuka, fluffiga bullar är bara underbart gott!

I år testade jag dessutom att göra lussekatter med surdeg, vilket blev hur bra som helst! Ja, smaken ändrades inte direkt, men konsistensen. Tycker de blev fluffigare än vanligt, annars brukar lussekatter ha en tendens att bli lite torra tycker jag.



Surdegslussekatter:
ca 20 st

Fördeg:
25 g jäst
2 1/2 dl ljummet vatten
200 g aktiv vetesurdeg
3 dl vetemjöl
1 påse saffran (0,5 g) mortlat med en sockerbit

russin

Rör ihop allt i en bunke till en lös deg och låt jäsa 30 min. Blötlägg samtidigt russinen i rikligt med kallt vatten. 

Deg:
1 3/4 dl strösocker
1/2 msk kardemumma
1 nypa salt
1 ägg
100 g mjukt smör
7 - 8 dl vetemjöl

russin, blötlagda
ägg, en skvätt vatten och en nypa salt till pensling

Rör ner alla ingredienser i bunken med fördegen och rör ihop till en slät, inte för hård, deg. Låt jäsa 15 - 20 min. 

Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord. Dela degen i mindre bitar. Jag brukar använda en våg för att få lika stora lussekatter. Varje bit ska i så fall väga ca 60 g. Rulla ut varje bit till en lång längd. Rulla in från ändorna från motsatt håll så det bildas ett S. Lägg på en plåt klädd med bakplåtspapper. Gör likadant med resterande deg. Tryck ner russin i lussekatterna. Sätt ugnen på 225°c. Låt bullarna jäsa under bakduk till dubbel storlek, 30 - 50 min beroende på hur varmt det är. Vispa ihop ägg, en skvätt vatten och en nypa salt. Pensla lussekatterna med äggblandningen. Grädda i mitten av ugnen tills de är gyllenbruna, 10 - 15 min.





























//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar