tisdag 31 december 2013

Sammanfattning av blogg"året"

Nu tänkte jag ta och sammanfatta mitt "bloggår" (nåja, inte ett år direkt men kom inte på något annat, men ni förstår säkert, denna säsong) och min jul.

Mitt första inlägg blev den 3:e augusti och då skrev jag såhär "Jag kommer inte börja julblogga ännu, utan om någon månad. Kanske oktober.". Och ja, hur gick det då? Nej jag kunde inte hålla mig borta allt för många veckor, jag började blogga aktivt den 21:a augusti!
_____________________________________________________________________________

Hittade en sorts "lista" från Tomtens Dotter som hon sammanfattade sin jul med så tänkte göra en likadan :)

Årets julkalender:
Jag älskade årets julkalender och tycker de har varit en av de bästa de senaste åren! Verkligen en julkalender i min smak. Så det är nog absolut en jag kommer kolla på igen.























Årets julklappar:
Jag är otroligt glad för alla mina julklappar i år! Speciellt mycket älskar jag mina Dr. Martens jag fick och som jag önskat mig väldigt länge. Kom som en överraskning, trodde verkligen inte jag skulle ha någon chans att få de till julklapp i och med att de är ganska så dyra!





























Årets julbord:
Julbordet i år var jättegott som vanligt, de är ju alltid de klassiska sakerna där på bordet och så brukar vi alltid ha med någon liten nyhet för året som testas.





























Det vi hade var;
KALLA;
Apelsinsallad med rödlök, granatäppel och persilja / Gravad sik och lax / Sillkaviar / Klassisk inlagd sill / Gravad strömming i örtsås / Ägghalvor med majonnäs, räkor och dill / Julskinka + hemlagad senap / Julost / Grisfötter /Rosolli med grädde / Leverpastej / Rom, smetana och lök / Inlagd gurka och rödbetor / Alladåb

VARMA;
Julkorv / Köttbullar / Batatlåda / Morotslåda / Kålrotslåda / Potatis

+ Hembakat vörtbröd, ljus kavring, fröknäcke och julknäckebröd

Årets besvikelse:
Verkligen det att det inte alls kom någon snö till julafton!! Så dåligt.. För mig blir det inte samma sorts stämning utan snön! Fast det gick ju utan också men nog önskar man ju sig hellre en vit än en grön jul, eller hur? Får hålla alla tummar och tår att det blir en vit jul nästa år.





























Årets shopping:
Jag har förstås shoppar julklappar till min familj och kompisar. Någon liten julklapp till mig själv och så om vi varit på ex. julmarknad har jag ju inte kommit helt tomhänt därifrån  :)








































För att sammanfatta julen så har det varit en perfekt jul för min del i år!! Förutom då den stora besvikelsen på snön.. Riktigt bra julkalender, fin fina julklappar, mycket julbakning och tillagning av julgodis, god julmat som vanligt. Så himla mysigt helt enkelt. Det är ju det som julen är till för.

Sådant jag gjort och bakat till julen och under säsongen;






































Saffransbullar med mandelmassa och apelsin / Rocky road / Brownies med pepparkaksdeg och vit choklad / Mitt pepparkakshus / Lakritsfudge / Pepparkakor / Farmors tryffel / Lussekatter / Apelsinmandlar / Julig chokladmousse / Chokladdoppad mintkola / Saffranspraliner

Kommer nog ännu titta in här en eller två gånger för att önska er gott nytt år!

//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar