söndag 27 oktober 2013

Pepparkakskaffe

Så, jag sitter i skrivande stund och lyssnar på julmusik, pepparkakskaffet är testat och uppdrucket och kan slå fast att det var riktigt gott, jättegott t.o.m! Kaffe är ju gott och när man ännu tillsätter pepparkakor, kanel och vanilj kan det ju inte bli så fel. I receptet är det tre pepparkakor, jag hade fyra, men tycker faktiskt att man skulle kunna ha haft en pepparkaka till. Så att det skulle blivit ännu starkare pepparakakssmak, sen så går det säkert bra med pepparkakskryddor också.
Receptet är härifrån (finsk blogg).




















Pepparkakskaffe:

2 dl mjölk
3 tunna pepparkakor
1/2 tsk kanel
1/2 tsk vaniljsocker (eller vaniljpulver som jag använde)
socker efter smak
dubbelespresso (jag använde helt vanlig kokkaffe)

Hetta upp 1 1/2 dl av mjölken i en kastrull, lägg i pepparkakorna och kryddorna och låt de lösas upp i mjölken. Häll upp kaffet i en mugg och häll på pepparkaksmjölken. 
Skölj kastrullen, tillsätt den sista 1/2 dl av mjölken och hetta upp under vispning. Lägg mjölkskummet på kaffet. Klart! (det sista momentet hade jag missat helt, därav inget skum på kaffet..)





















Oj, där var en bild på mig också när jag njuter utav kaffet :)





















//Matilda

3 kommentarer: