söndag 6 oktober 2013

En till jullista..

Det har varit rätt så många jullistor här, men det här kanske blir en av dom sista.. :) Den här kommer i alla fall från Mitt Vinterland - Johannas blogg.


















Vad är det bästa med julen?
Att det känns som att alla blir lite extra glada i juletid, allting blir hela tiden så mysigt och så får man hålla på med så mycket saker som att hitta julklappar, förbereda för julafton och laga julgodis!

Hur skulle din drömjul se ut?
Mycket snö och vitt, jag, min familj + farmor skulle fira julen. Vi skulle ha massor med mat (allt hemlagat och gjort från grunden), en stoor blänkande julgran och julmusik i bakgrunden. Vi skulle äta julgodis, dricka glögg och ha det allmänt mysigt. Sen skulle vi öppna julklappar och kanske se på Svensson Svensson julspecial :)

Vilka tre saker önskar du att få mest av allt i julklapp i år?
Presentkort till Monki, ett par Dr. Martens och en systemkamera (önsketänkande, jag vet!)





















Vad är roligast, att ge eller få julklappar?
Jag älskar att få julklappar, men inget slår ju att gå och leta fina julklappar till de närmaste, slå in dem fint och se deras glada miner där de öppnar paketen!

Vilka är dina 5 favoriter bland alla julkalendrar som visats hittills?
(utan inbördes ordning)

1. Sunes Jul
2. Dieselråttor och Sjömansmöss
3. Skägget i brevlådan
4. Hotell Gyllene Knorren
5. En riktigt jul

Vilka är dina favoriter bland alla andra julfilmer?
Jag har nästan aldrig sett någon julfilm så det vet jag faktiskt inte. Brukar bara se på gamla julkalendrar och ex. Svensson Svensson Julspecial.

Vad lyssnar du helst på vid jul? Någon favoritjullåt?
Jag lyssnar helst på helt klassisk julmusik, har en julskiva här hemma som jag lyssnar på varje år. Där finns mina favoriter, men familjen börjar tröttna på den skivan lite haha :)
Men mina favoritjullåtar är ex. Julen är här, Jag drömmer om en jul hemma, När det lider mot jul och Gläns över sjö och strand.

Vad äter du mest av på julbordet?
Jag tror det kan vara julskinkan eller den gravade laxen.

Vad dricker du helst till julmaten?
Absolut julmust!




















Vad är ett måste på godisbordet på julafton?
Jag har nästan aldrig något som jag måste ha, något som jag har varje år utan jag älskar att testa nya sorter så det kan bli allt från rocky road till någon sorts fudge till chokladbräck. Fast knäck älskar jag, så det brukar nog bli en liten sats av det nästan varje jul.

När börjar du julpynta samt klä granen?
Gran har vi ingen, men julpynta gör vi vid lillajul (alltså sista lördagen i november).

Vilka färger har du mest av till jul?
Rött och vitt blir det mest, men jag älskar också grönt och guld.

Ser du på Kalle Anka varje jul?
Nej, det kommer så pass sent här i Finland. En opasslig tid då vi alltid gör något annat.

Ser du på Karl-Bertil Jonsson varje jul?
Nej inte det heller. Det har vi aldrig brukat se på!

Vad är det bästa med att blogga om julen?
Att man hittar så många andra fina julbloggar som ju har samma intresse som en själv, att man kan se tillbaks på gamla inlägg och se hur ens jul varit tidigare år och så stämningen och julpirret som man får när man bloggar!

Läser/följer du andra julbloggar som finns också, eller kanske bara några utvalda favoriter?
Jag har en blogglista i högerspalten här på bloggen där jag satt mina favoritbloggar så det är dom jag läser varje dag. Man ser ju där när någon har uppdaterat. 

Hur tycker du att en bra julblogg ska vara?
För det första ska den vara bra skriven och gärna ha fina bilder. Den ska även vara sådär mysig och ge en lite julstämning när man läser den. Bloggen ska vara lite personlig där läsarna följer med ens jul, men också inlägg om allmänna julsaker kan det vara.

//Matilda

4 kommentarer:

  1. Roligt att läsa dina svar, tiden går så fort tänk att det är oktober redan. Ser att du börjat med din önskelista, bra att fundera i god tid så man vet när någon undrar.

    SvaraRadera
  2. Ja det är ju så himla kul att det bara är två månader kvar!! :)
    Det är alltid bra med önskelistor, fast jag brukar inte ändå få så mycket av det ;)

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att du svarade på min lista :)
    Vet hur det känns att önska sig en systemkamera, gjorde jag också en gång i tiden..

    SvaraRadera
  4. haha ja, det känns egentligen rätt hopplöst att önska sig den när jag på riktigt vet att jag inte kommer få den :D

    SvaraRadera