tisdag 20 november 2012

Lussekatter

Lussekatter tycker jag är ett litet måste att baka varje år. Och det är ju SÅ gott, bara dom har mycket saffranssmak och inte är torra. Alla säger att de blir väldigt saftiga med en burk kesella i sig, men jag tycker inte egentligen att det blev så stor skillnad, men gott blev det ju!

Lussekatter (ca 16 - 17 st)
25 g jäst
2 1/2 dl ljummet vatten, 37°c
1 påse saffran, 0.5 g
1 tsk kardemumma
1/4 tsk salt
125 g kesella (kvarg)
75 g mjukt smör
3/4 dl strösocker
ca 8 dl vetemjöl
Till garnering:
uppvispat ägg
russin

Sätt ugnen på 225°c. Smula jästen i en bunke och häll på det ljumna vattnet. Rör om tills jästen löst sig. Tillsätt saffran, kardemumma, salt, kesella, mjukt smör och socker. Blanda om och tillsätt sedan mjölet, när degen lossnar från bunkens kanter är det klart. Låt vila under bakduk i ca 10 min. Knåda degen lite på mjölat bakbord och rulla till runda bullar. Rulla bullarna till längder och rulla in från kanterna från motsatt håll så att det bildas ett S. Lägg på plåt klädd med bakplåtspapper och låt jäsa under bakduk i ca 25 - 30 min. Vispa upp ägget och pensla på de färdigjästa bullarna och tryck ner russin i de små hålen i kanten som bildas när man rullat in dem. Grädda i mitten av ugnen i ca 10 min.
Servera gärna lite ljumma med ett glas kallt mjölk och njut! :)



















//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar