söndag 4 september 2016

Jullista nummer två

Jag älskar när det cirkulerar runt en massa jullistor på alla bloggar, för visst är det kul att svara på dom! Nu har jag sett att flera bloggar har svarat på just denna lista, så varför inte göra det jag också?

Vad har du för stil på julen?
Har väl ingen speciell stil skulle jag säga.. Gillar gammaldags jul-stilen med mycket rött, men tycker också om lite modernare stil med typ koppar och guld. En salig blandning!

När plockar du in julgranen?
Hemma i min familj har vi aldrig brukat ha gran, åtminstone inte sen jag var liten, pga flera orsaker, men om vi talar om vår mini plastgran brukar den pyntas och läggas fram när det julpyntas, alltså vid lillajul. Funderar på om jag kanske ska köpa mig en egen minigran att ha i min lägenhet i år!



Vad är det viktigaste i julpyntet?
Minigranen eller adventsstjärnan.

Besöker du någon julmarknad?
Något år har det inte blivit någon marknad alls, men brukar försöka hinna på åtminstone en varje år.

När börjar du lyssna på julmusik?
I september någon gång brukar det bli. Beror på om jag har någon julstämning. Om det är världens solsken och brittsommar lyssnar jag ju inte, men är det däremot riktigt höstigt väder ute och jag sitter inne med tända ljus kan jag absolut lyssna!

Bästa jullåten?
Julen är här - alltid!

Vart firar du jul?
Hemma hos min föräldrar. Kan inte tänka mig att fira jul någon annanstans!

Vad är viktigt på julafton?
Att få fira julen med familjen. Ser gärna också att det skulle vara mycket snö. Och mycket god mat!

Vad gör du dagen innan julafton?
Brukar förbereda maten och kanske gör något sista minuten-godis. På kvällen brukar jag och min familj äta lite uppesittarmat, alltså tjuvsmakar vi på lite av julmaten och godiset hehe. Så brukar det också bli SVT:s eller TV4:s uppesittarkväll.

Vad gör du på julaftons morgon?
Vaknar med pirr i magen som ett litet barn. Kollar på sista avsnittet av julkalendern. Kokar risgrynsgröt och så äts det julfrukost!



Har ni tomte på julafton?
Njae, ingen "riktigt" åtminstone.

Vem brukar vara tomte i så fall?
Det brukar jag vara. Klär inte ut mig (har dock tomteluva!), men jag brukar alltid vara den som delar ut julklapparna.

//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar