torsdag 25 december 2014

Julafton i bilder













Då var julafton över för i år, men visst fortsätter julen ännu! Ändå känns det rätt så sorgligt att veta att en måste vänta ett helt år tills det blir julafton på nytt.. Är det någon annan som känner så eller är ni bara glada/lättade att julafton är över? :) Ska ändå försöka njuta så mycket jag kan här i mellandagarna och hela jullovet förstås. Så himla skönt att få vara ledig i ett par veckor ändå!

Till själva julafton då, förstås är ju alltid kameran framme emellanåt och jag försöker fota så mycket jag kan. Och julafton var så mysig och fin som den alltid brukar vara. Firades som vanligt hemma med familjen + farmor och så ska det va! Dagen började med julaftonsfrukost där det åts tomtegröt (risgrynsgröt) med mandeln gömd i. I år fick min pappa den! Efter det var det bara väntan och förberedelser och så bar det av till den årliga julkyrkan på eftermiddagen. Vi tände även ljus för nära och kära som gått bort.
Senare på eftermiddagen/kvällen blev det dags för julmaten! Något av höjdpunkten på julafton. Jag är ju vegetarian och hade förstås infört många vegetariska inslag till det annars så "köttiga" julbordet. Brysselkålssallad med dill och apelsin, kokt brysselkål med hasselnötssmör, mandelfrikadeller, senapsgriljerad kålrot, apelsinsallad med rödlök och granatäppel, äppelsallad med valnötter, med mera. Alltså mycket gott! Vill ni har receptet på något är det bara att säga till så kan jag skriva ett inlägg :)

Det åts i flera timmar och visst blev jag lika mätt som varje år. Det är något med det där julbordet, det går liksom inte att inte bli mätt!

Vid åttatiden kom tomten (läs: jag) och det blev dags för julklappsutdelning. Både stora och små paket delades ut och alla blev så glada och nöjda med sina fina julklappar. Alltså jag älskar verkligen att ge julklappar till andra. Känslan och värmen som mottagaren ger är så fin.

Ja åh det var en riktig toppenjul som var så fin och mysig så julen bara kan vara.
Nu kommer lite bilder istället för all text:





































Hur var din jul?

//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar