tisdag 20 november 2018

Pepparkaksgranola - jul på burk

Ni hörde rätt. Pepparkaksgranola. Det är en grej. Som att äta pepparkakor till frukost och vem vill inte det? Jag äter helst min granola tillsammans med havregurt, apelsin och granatäppel - det är himla gott det.


Det går ju att blanda nötter, frön och torkad frukt hej vilt som man vill. Jag valde hasselnötter, solrosfrön, mandel och russin. Dadlar, torkade tranbär och torkade fikon är också supergott i!

PEPPARKAKSGRANOLA
receptet ger ungefär två burkar

2 liter havregryn
3 dl grovhackad mandel
2 dl hela hasselnötter
1 dl quinoapuffar
2 dl solrosfrön
2 dl kokosflingor
3 tsk kanel
2 tsk ingefära
3 tsk kardemumma
2 tsk nejlika
1 nypa salt
1,5 dl kokosolja (jag tog en naturell utan kokossmak)
2,5 dl vatten
saften från en apelsin
1 dl kokossocker (eller ex. honung, agavesirap)

2 dl russin eller annan torkad frukt

Sätt ugnen på 160 grader. 
Blanda alla torra ingredienser i en stork bunke förutom russinen. 
Lägg kokosolja, vatten, apelsinsaft och kokossocker i en kastrull och koka upp. 
Slå över de torra ingredienserna och rör runt så allt blandas jämnt. 
Sprid ut blandningen jämnt på en plåt med bakplåtspapper. 
Smula sönder stora klumpar något. 
Torka i mitten av ugnen. Börja med 30 min. Ta ut och rör om. 
Lägg in i ugnen i ytterligare 30 min. Ta ut och rör om. 
(Om granolan börjar kännas torr vid det här laget kan du stänga av ugnen och låta den torka i eftervärme)
Om inte kan granolan gräddas ytterligare 20 - 30 min.
Stäng av ugnen och låt torka på eftervärme.
När granolan är kall, blanda i den torkade frukten och häll upp i burkar.



/Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar