tisdag 9 oktober 2012

Julfrågor, igen...

Nu har jag hittat lite nya julfrågor från bloggen Svensk Jul så tänkte att jag svarar på dom :)


Har du något favoritjulpynt?
Jag tycker om adventsljusstaken. Det skapar sån mysig julstämning i huset :)

Vad gör du dan förre dopparedagen?
Hm… då brukar jag hjälpa mamma med förberedelser av julmaten, laga julskinkan och julgodis, göra klart de sista julklapparna och bara vänta på att det äntligen ska bli julafton!

Vem är din favorit julvärd genom tiderna?
Det vet jag verkligen inte för jag har inte brukat titta på TV så mycket på julen. Bara på Svensson Svensson julspecial på kvällen :)

Hur viktig är julmaten för dig?
Väldigt viktigt!! Från en skala på 1 - 10 skulle det bli 9! Det tillhör verkligen julen, men det viktigaste är ju ändå stämningen och att man bara får vara med sin familj. 

Vad ser du på TV på julafton?
Se två frågor uppåt :)

Är jultomten viktig för dig?
Nej, kanske när jag var liten och trodde på tomten, men nu tror jag inte mer på honom så nu brukar det vara jag som delar ut julklapparna vår familj!

Äter ni dopp i grytan?
Nej, det har vi aldrig gjort, så jag vet inte ens hur det smakar. Men skulle gärna vilja testa på det någon gång!

Har du någon adventskalender?
Brukar ha några papperskalendrar (som man får gratis hem) och en chokladkalender :) Det tillhör ju ändå julen på något sätt och man äter det bara en gång per år.

Känner du någon julstämning just nu?
Ja, jag känner nog julstämning nu :) Det är redan mörkt ganska tidigt på kvällen och så längtar jag såå till julen!!

Vilken julfilm tycker du är bäst?
Har ingen favorit.

Har du varit Lucia någon gång?
Ja, faktiskt :) På 1:an i lågstadiet fick jag äran att vara lucia för hela lågstadiet! Det var jättekul och jag var inte ett dugg nervös fast jag ändå brukar vara det annars.

Vad är viktigaste som du måste baka till jul?
Pepparkakor och lussekatter är ju verkligen ett måste till jul för mig! Men i år tänkte jag kanske "bryta traditionerna" lite och baka saffransbullar med apelsin och mandelmassa istället för klassiska lussekatter :)

Bästa julkalendern genom tiderna?
Har flera stycken; Hotell Gyllene Knorren (2010), Sunes jul (1991), Dieselråttor och sjömansmöss (2002), En riktigt jul (2007) och Skägget i brevlådan (2008).

Om du fick bestämma vad du skulle vara i luciatåget vad vill/ville du vara då?
(tomte, lucia, tärna, stjärngosse eller pepparkaksgubbe)
Ja, helst vill jag ju då vara lucia förstås, men tärna går nog bra det också :)

Dricker ni glögg på julafton i så fall när på dagen?
Nog brukar vi nångång på julaftonskvällen dricka lite glögg, men åtminstone på lilla julen!

Dricker du julsnaps i så fall vilken är din favorit?
Okej, den här frågan skippar jag för det gör jag ju verkligen inte, haha :D

Vad gör du för julpyssel?
Brukar ibland göra lite hemlagade julklappar (förutom då godis och sånt) och så gör jag ju lite julkort.

Favoritjulgodis som måste finnas på ditt gottebord?
Svår fråga… Har så många favoriter! Men det får ju gärna finnas någon sorts fudge, wienernougat, rocky road, knäck, kola, tryffel… Gärna många olika sorter :)

//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar