fredag 25 december 2015

Julafton 2015 i bilder

Så var julafton slut för i år igen, vilket är otroligt synd, men visst håller julen på ännu - ända fram till tjugondag knut! Men vaarför ska julafton gå så himla fort för? Blir alltid så ledsen på julaftonskvällen, när jag vet att en måste vänta ett helt år för att få uppleva det igen.. För att kunna minnas tillbaka på gånga jular tänkte jag nu sammanfatta julafton 2015 i bilder jag tagit under dagens lopp!

Kl. 08.10

Jag vaknar och brygger en kopp te på sista tepåsen från te-adventskalendern och kollar på sista avsnittet av "Tusen år till julafton".





























Kl. 10.54

Vi kokar risgrynsgröten till julfrukosten.





























Kl. 11.02

Hade ju ingen vidare julstämning när det inte fanns någon snö, inte ens lite frost, men soligt var det åtminstone! Slår ju regn alla dagar.
Här är alltså julafton 2015;





























Och här är förra året, julafton 2014. Lite skillnad va?





























Kl. 11.30

Vi sätter oss till bords och äter den traditionella julfrukosten - risgrynsgröt med kanelsocker och sk*nkmacka med senap. Mums!





























Kl. 12.00

Julfreden från Åbo sänds på TV.





























Kl. 13.20

Jag gör mig julfin i min nya älskade klänning jag fyndat på second hand!






































Kl. 16.37

Vi åkte till kyrkan på julbön, vilket är en tradition, vid 15.30. Efter det brukar vi alltid åka till gravgården för att tända ljus till våra nära och kära som gått bort. Så vackert.





























Kl. 18.17

Efter kyrkan börjar vi laga julmaten och så sätter vi oss äntligen till bords med god mat! Efter ett år är det igen riktigt gott med julmat! Men inget en skulle kunna äta dagligen. Dessa tre juldagar räcker gott och väl till :)






























Jag hade ju som vanlig vegetariskt julbord och hade bl.a gjort sk*nka på quornfiléer som jag senapsgriljerat, vegosill gjord på aubergine med vitlök, citron och persilja, morotslåda, grönkålspaj med mögelost, min klassiska apelsinsallad med granatäpple, rödlök och persilja, rostad brysselkål med honung och mandel och mandelfrikadeller.





























Kl. 20.00

Vi delar ut julklapparna. Förstås ska katten va med på ett hörn!
































Efter det kollade vi på Kalle Ankas Jul och Svensson Svensson julspecial, åt julgodis och bara njöt.

Det var den julen! Fin och mysig som vanligt. Är så tacksam för att jag får fira en underbar jul år efter år med familjen.

God fortsättning!

//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar