söndag 24 augusti 2014

En ny jullista

Såg att den fina bloggen Ljuva Jul hade gjort en ny jullista och tänkte väl att det skulle vara kul att svara på frågorna. Alltid lika kul att besvara och att läsa andras jullistor!

Vad är det absolut bästa med julen?
Den mysiga och himla fina stämningen som sprider sig överallt och gör att människor får ett leende på läpparna. Alla klassiska julaktiviteter som att kolla på julkalendern, lyssna på julmusik, mysa med familjen, göra julgodis, tända ljus och allt annat fint.

Vilket är ditt bästa julminne?
Det är svårt att säga, alla jular ser ju ganska så likadana ut och alla jular är ju fina minnen för mig. Bara att ha möjligheten att få fira en mysig jul med dom närmaste är jag så tacksam för och är ett "minne" i sig själv. Men om jag skulle tänka tillbaks så är vår grötfrukost med familjen + farmor ett fint minne och en fin årlig tradition vi alltid haft.




Vad hoppas du på med denna jul?
Verkligen att det kommer snö, mycket snö! Det håller jag tummar och tår för. Det är ganska viktigt med snö för mig på julen för det är ju själva snön som skapar en stor del av den juliga stämningen. En annans sak jag hoppas på är att julen ska vara som den alltid varit och att det inte skulle hända något som gjorde att julen inte blev som den brukar vara.

Vad önskar du dig i julklapp?
Jag har inte börjat fundera så mycket på en önskelista än men något jag alltid önskar mig är ex. muminmuggar och delar till min Iittala Teema - samling.

Har du köpt några julklappar än?
Nej, det har jag inte, men har ändå börjat planera lite på vad jag ska ge bort. Antar att jag kanske börjar så småningom i oktober, om jag nu inte skulle hitta något redan nu så kanske jag köper det!




När är det "okej" för dig att påbörja ditt julfirande, och hur gör du det?
I oktober kan jag börja sådär helt på riktigt utan att klassas som "konstig" av min familj med att lyssna på julmusik och kanske dricka lite julmust, men kommer nog redan i september baka lussekatter och kanske dricka ett glas glögg har jag på känn (som jag också gjorde förra året) ;) Vädret har också en stor inverkan, om det skulle bli varm och jättesoligt i september kanske jag inte får lika stor julstämning som om det skulle vara regnigt och verkligt typiskt höstväder.

Och så sex snabba frågor;

Julmust/glögg
Adventsljusstake/Stjärna i fönstret
Julmat/Julgodis
Varm jul/Kall jul
Storstadsjul/Jul på landet
Få/Ge




//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar