lördag 29 december 2018

Julen 2018 i bilder

Julen börjar lida mot sitt slut och december månad blev inte direkt någon aktiv bloggmånad för min del. Så kan det bli. Men har trots det varit lika kul att julblogga som alltid. Hela julbloggscommunityt är ju så mysigt!

Julen var himla mysig den med. Traditionsenlig och snörik. Ja! Det var snö på julafton i år! En massa! Det höjer ju verkligen stämningen till tusen. Tog lite bilder jag tänkte visa, mest matrelaterade förstås, men så är ju julen till för att frossa i mat hehe.

Kvällen före, dan för dan, såg vi på Bingolottos uppesittarkväll och åt gott. Jag hade gjort små hasselbackspotatisar med vispad creme fraiche & tångrom, flatbread med senaps-cream cheese, quornskinka, grönkålschips & granatäppel och bakat päron med mögelost, honung & valnötter.


Julafton började givetvis med att kolla på sista avsnittet av "Storm på Lugna gatan". Vilken julkalender det var i år hörni! Bästa på jag vet inte hur många år!! Efter det blev det julaftonsfrukost med risgrynsgröt och skinkmacka - en klassiker och SÅ gott.


Under förmiddagen brukar vi bara ta det lugnt inför julkyrkan på eftermiddagen. Det kollades på den årliga julfreden från Åbo och Historieätarna firar jul. Jag gjorde apelsiner med nejlikor i som hängdes upp. Fixade det sista på mina julklappar. Tog bilder på min katt. Åt julgodis. Sådant där.




Julkyrkan var klockan 15.30 och efter det går vi alltid och tänder ljus för nära och kära som gått bort.

Sedan är det dags att börja med julbordet! Det mesta hade jag förberett på lördagen och söndagen, så det var mest smågrejer som behövdes fixas klart.

Mina vegetariska rätter var i år quornskinkan jag alltid brukar ha, morotslådan givetvis, hasselnötsbollar (var dock inte så goda jag hade tänkt mig att de skulle vara, får bli de vanliga supergoda mandelfrikadellerna nästa år igen), apelsinsalladen med granatäppel som har varit ett stående inslag på julbordet i många års tid nu, gravad zucchini i senapsssås som ett alternativ till sill, veganska ägghalvor (med andra ord, kokta och picklade gulbetor med veganmajo och tångrom) och brysselkål med mögelostdressing, tranbär och valnötter.






Kvällen fortsatte med julklappsutdelning där jag inte fick några bilder ifrån då jag var upptagen med att leka tomte. Julavsnittet av Svensson Svensson kom på TV, likaså "Tomten är far till alla barnen". Och där var åter en julafton förbi. Alltid lika tråkigt då årets underbaraste dag är slut liksom. Men månaderna går fort och plötsligt är det december igen!


Såhär slutar jag årets bloggsäsong. Ha ett underbart nytt år och fortsatt jul och hoppas vi ses nästa höst igen! Gott nytt 2019!

/Matilda

2 kommentarer:

  1. Gott nytt år! Jag hoppas också att vi ses till hösten <3
    Jättemysiga julaftonsfoton, din matlagning är alltid inspirerande, söt katt och så fina band i apelsinerna. Önskar dig ett fint 2019

    SvaraRadera