tisdag 15 september 2015

Åter en jullista..

..men en kan aldrig få för många eller hur!

Den här kommer härifrån.

En perfekt julig dag
äter jag: lussekatter och vegetariska skinksmörgåsar på vörtbröd med senap
dricker jag: julmust
lyssnar jag på: mina bästa juligaste låtar
tittar jag på: svensson svensson julspecial eller senaste avsnittet av julkalendern
känner jag doften av: nybakade pepparkakor 
är jag med: min familj eller vänner och delar ut julklappar
bakar/lagar jag: några julgodissorter och mina vrålgoda saffransbullar

Dagen innan julafton ser ut såhär: 
Det blir att förbereda mycket inför julafton. Skinkas gräddas och det sista julgodiset lagas. På kvällen brukar vi alltid åka till gravgården med min farmor för att tända ljus, sedan har vi uppesittarkväll då vi kanske smakar på något vi gjort inför julbordet och äter lite småplock. Vi lyssnar på julmusik och kollar på något uppesittarkvällprogram, brukar bli Bingolottos eller SVTs.

På julaftonskväll brukar jag:
Umgås med familjen och njuta av varenda sekund som är kvar av julafton. Vi brukar ibland titta på Svensson Svensson Julspecial och bara ha det mysigt med julmusik i bakgrunden och kanske lite glögg. Förstås brukar jag också kolla igenom mina julklappar och kanske börja läsa på någon bok om jag fått en sådan till julklapp.

På juldagen känner jag:
Känner mig alltid himla ledsen och nedstämd eftersom julafton är slut. Alla brukar alltid säga att julen ännu håller på i flera dagar framåt, men för mig är det bara så att det är julafton som är dagen med stort D, sen så är det inte jul något mer. Och det gör mig så ledsen. Julafton är dagen man räknat ner dagarna till enda sedan ett år tillbaks och så är den slut på några ynka timmar.





//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar